Aiheettoman huolen käsitteleminen konkreettisella syrjään laittamisella

Kesäloman loputta oli töissä kiirettä. Stressiä oli sen kiireen johdosta sekä työilmapiirin takia niin paljon, että olin jo hakemassa töihin toisaalle. Stressikuormaa lisäsi myös huoli omasta ja muiden voinnista. En huomannut heti stressin oireita. Olin varmaan töissä ja kotona kireä. En muista varmaksi huomasinko ensin sen, että minua ei kiinnostanut ruoanlaitto / en jaksanut laittaa ruokaa, jatkuva väsymys vai asioiden unohtelu. Havahduin tilaani, kun huomasin torkahtaneeni päivällä työtuoliini sekä tarkkaavaisuuden herpaantuneen autoa ajaessa. Onneksi auton kanssa ei käynyt mitään onnettomuutta.

Väsymys tuli siitä, että sain öisin nukuttua 2,5 – 4 tuntia. Muutaman kerran uni kesti 4-5 tuntia. Tätä jatkui noin kaksi kuukautta. Unihygienia oli hyvä. kahvia join puolikkaat kupit klo 8:45 ja 13:45. Ruokailut tapahtuivat kuten aiemmin. Testasin erilaisia nukkumaanmenoaikoja. Kerran menin nukkumaan 21:30 aikaan. Silloin heräsin yöllä 01:15 enkä sen jälkeen saanut unta. Päivällä hälyisä väsytti heti ja vaikutus jatkui jopa seuraavaan päivään. Olemukseni oli muuttunut passiiviksi. Positiivinen asia tässä oli se, että paino pysyi kurissa, kun ei tehnyt mieli syödä mitään.

Lokakuun lopulla menin lääkäriin. Keskustelun ja kysymyslomakkeiden läpikäynnin jälkeen todettiin minulla olevan stressiperäisestä unihäiriöstä johtuva väsymystila. Unen tueksi olen reilun kuukauden ajan ottanut lääkettä. Ainoa haittavaikutus on ollut noin 1 – 1,5 kg / viikko noussut paino. Lääkärikäyntien lisäksi pääsin psykologin juttusille. Molemmissa olemme pohtineet mieltä kuormittavia tekijöitä.

Huolien aktiivinen poistaminen
Olen aiemminkin käyttänyt metodia, jossa ei toivottu tunnetila tai ajatus otetaan haltuun ja käsitellään. Proseduurina on se, että asia kuvitellaan olkapäälle ja siitä se otetaan kämmenelle. Asialle sanotaan ”tiedän, että olet siinä, mutta minulla ei ole nyt käyttöä sinulle. Mene pois.” Julian esitelmä valmentaja kurssilla toi tämän mieleeni. Sain yhden huolen poistumaan sillä. Psykologi kyseli pari viikkoa sen jälkeen, mitkä huolet ovat nyt mielessä. Hän vertasi listaa aiempaan ja kysyi, mihin tämä yksi on hävinnyt. Mietin, että sen olen käsitellyt pois edellä kuvatulla tavalla. Sain kotiläksyksi muidenkin huolien käsittelyn.

Viime viikonloppuna lähdin muissa kuin työ- ja agilityasioissa kodin ulkopuolelle ensimmäistä kertaa syksyn jälkeen. Perjantaina työporukalla kävimme päivällä Pippurimyllyssä, illansuussa ammattiyhdistyskerhon kanssa söimme Pub Niskassa ja sieltä menimme Jazz-konserttiin Bar Ö:hön. Edelleen hälyisät ympäristöt aiheuttavat väsymystä seuraavana / seuraavina päivinä. mutta muuten jaksoin olla seurueen mukana ja keskustellakin. Parina iltana olen unohtanut ottaa lääkkeen, mutta silloinkin uni on jatkunut yhtäjaksoisena noin 6,5 tuntia. Suunta on hyvä. Jouluna pitäisi kokeilla viikon ajan olo ilman lääkettä. Toivottavasti olo vain paranee nykyisestä ja painokin vähän putoaisi.

Kategoria(t): Mielenjuttuja. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *