Olen tottunut jo lapsuudessani ajatukseen, että ihmisiin liitetään perinteen määrittämiä odottamia. Jos täytät odottaman, olet hyväksyttävä ja normaali. Mikäli poikkeat odottamasta, sinua mahdollisesti syrjitään, suljetaan pois ryhmistä tai piireistä, muodostetaan ennakkoluulojen mukaisia olettamia tai jotain muuta edes kysymättä ”poikkeavalta” itseltään. Normit voivat liittyä käytökseen, viestintään, rauhassa olemiseen, toisten huomioimiseen, pukeutumiseen, tunteiden osoittamiseen tai melkein mihin vain.
Minuun tarttuneet opit ovat olleet isoksi osaksi Raamatun, jonka toki edelleen tunnusta arvomaailmani pohjalla olevaksi Jumalan ilmoitukseksi ihmiskunnalle, fundamentaaliseen tulkintaan perustuvia. Jos niistä olisi poikennut, olisi poikkeaman tekemisestä nuhdeltu ja opastettu oikeaan toimintaan. Useat opit ovat hyviä, sillä onhan tärkeää, ettei ajattele vain itseään, vaan huomioi muut ja käyttäytyy kohteliaasti jne.
Itselleni on vaikeutta aiheuttanut Aspergerin mukanaan tuoma ominaisuus, että yritän täyttää minulle annetut tai annetuksi tulkitsemani ohjeet ja toiveet kirjaimellisesti. Kun minulle on sanottu, että koulussa pitää olla hiljaa, en ole melkein uskaltanut avata suutani. Sanottaessa, pitää olla kiltti kaikille, olen välttänyt kaikkia tilanteita, joissa en olisi pystynyt olemaan kiltti ja lupautunut lähes kaikkeen, mitä minulta on pyydetty. Vasta reilusti aikuisiän saavuttamisen jälkeen, oikeastaan enimmäkseen 45 ikävuoden jälkeen, olen opetellut olemaan joskus itsekäs. Tämä opettelu on liittynyt siihen, että voidakseni olla hyvä ja ystävällinen muille, pitää minun osata olla hyvä ja armollinen itselleni.
Fundamentalistisessa tulkinnassa ei mietitä kirjoitetun tekstin historiallista ja kulttuurista viitekehystä ohjeissa, määräyksissä ja kielloissa. Korvien rei’ittäminen rinnastettiin, ainakin miesten tapauksessa, orjan asemaan (2. Mooseksen kirja 21:6, 5. Mooseksen kirja 15:17). Toisaalta haureuden harjoittamisesta tai homoseksuaalisuudesta langetettavaa kuolemanrangaistusta (5. Mooseksen kirja 22:22, 3. Mooseksen kirja 20:13) ei opeteta noudatettavaksi. Samoin kuukautistilassa olevan naisen koskemisesta saastaiseksi tuleminen (3. Mooseksen kirja 15:19) ei ole nykyään noudatettavaksi opetettavien asioiden joukossa. Vastakkaisen sukupuolen vaatteisiin pukeutuminen on ollut tulkinnaltaan vaihteleva. 5. Mooseksen kirja 22:5 kieltää naisen pukeutumasta miehen tamineisiin ja miehen pukeutumasta naisen vaatteisiin. Opetuksessa naiselle sallitaan kyllä jakkupuku, mutta miehelle hame ja korvakorut ovat opetuksessa ei toivottu vaihtoehto. Naisten säädyllistä pukeutumista käsitellään monilta osin, mutta Paavalin kirjoittamaa kainoa ja siveää kaunistamista ilman palmikoita, kultaa, helmiä ja kallisarvoisia vaatteita (1. Timoteuskirje 2:9) jätetään usein käsittelemättä ainakin kirjaimellisesti otettavana opinkohtana.
Tällaiset toisten asioiden tiukan noudattamisen opetukset niin, että toisia rinnasteisia kohtia ei käsitellä samoin, aiheuttavat Aspergerin päässä ajatusten myrskyjä. Samalla olen miettinyt, onko värikäs pukeutumiseni ollut fundamentalistisessa yhteisössä joillekin loukkaavaa.
Viime kesänä käsittelin itsekseni pääni sisäistä kriisiä. Tuloksena siitä muodostui uusi Petteri, joka elää sellaisena, joka haluan olla miettimättä sitä, etten ole ollut normeihin sopiva harmaavarpunen. Enemmän olen värikäs kuningaskalastaja tai fasaani. Auringon säteiden osuessa sadepilvestä putoavaan pisaraan, muodostuu kaunis värien spektri.
Aurinkoista kevättä t: Petteri